zondag 26 mei 2013

Allergie

Ik weet al heel lang dat ik geen melk kan verdragen, maar alles wat van melk gemaakt is leek altijd wel goed te gaan. Yoghurt, kwark, kaas, karnemelk, het ging er allemaal met smaak in.

Toch ben ik me de laatste tijd gaan afvragen of het nu wel echt goed voor me is. Ik heb allerlei vage of minder vage klachten als toch wel vaak moe, regelmatig hoofdpijn, zomaar ineens eczeem en nog wat van die 'probleempjes'. Eens een beetje zoeken op internet lijkt erop te duiden dat ik ook melkproducten niet goed verdraag. Ik heb daarom besloten om als de huidige kaasvoorraad een beetje uitgedund is (wat er nu ligt krijgt Edwin met geen mogelijkheid op voordat het gaat bederven) geen kaas meer te eten. Yoghurt, boter en kwark vervang ik door soja varianten en de karnemelk wordt ingeruild voor sojamelk. Alleen moet ik dat nog wel leren waarderen ;-)

Ook voor het koken zal dat dus de nodige uitdagingen opleveren. Gelukkig ga ik een uitdaging niet gauw uit de weg, alhoewel af en toe een beetje hulp wel handig is. Daarom ga ik dit programma doen om voldoende alternatieven te leren. Ik zal niet volledig veganistisch gaan eten, daarvoor vind ik met name ei en vis/schaal en schelpdieren toch te lekker, maar ik hoop hier wel goede tips en trucs te leren om het niet meer gebruiken van zuivel en heel weinig eten van vlees te ondervangen.

Ik heb zin in dit avontuur! Want dat vind ik het toch wel....En wie weet wat dit nog betekent qua gewichtsverlies!

4 opmerkingen:

  1. Hoi Monique, wat vervelend dat je van diversen melk produkten last krijgt.
    Een vriend van ons had altijd vreselijke migraine aanvallen en is gestopt met kaas eten en daarna nooit meer een aanval gehad,en dat nu al 2 jaar lang. Het proberen waard dus. Mischien kun je het per product gaan proberen, bv eerst de kaas en daarna de yoghurt ( noem maar wat)Veel succes ermee !!!
    groetjes Ria xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Ria, tja, zo zie je maar wat een invloed je eten op je gezondheid kan hebben. Ik gooi 'gewoon' eerst alle melkproducten uit mijn eetpatroon en als dan de klachten wegblijven kan ik altijd voorzichtig proberen bv weer een heeeeel klein beetje kaas te gaan eten. Ik ben er trouwens net achter dat er ook sojakaas bestaat, dus ik ben zeker van plan dat ook eens te proberen. Wie weet vind ik dat wel heel lekker ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zal een aardige omschakeling zijn, maar je hoort dit soort dingen wel vaker. Wat we tegenwoordig allemaal eten en denken dat gezond is, blijkt toch lang niet altijd even gezond te zijn.

    Veel succes met de omschakeling.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Succes! Een hele omschakeling en ook lastig. Er zit in zoveel dingen melk. Daar ben ik nu wel achter met Ev haar koemelkallergie. Ben benieuwd hoe het gaat.

    BeantwoordenVerwijderen